Thursday, February 12, 2009



RUKUN BAIAH : AGENDA
TARBIYYAH ISLAMIYYAH HARAKIYYAH
YANG EFEKTIF


أركان بيعتنا عشرة فاحفظوها : الفهم و الإخلاص و العمل و الجهاد و التضحية و الطاعة و الثبات و التجرد و الأخوة و الثقة


MUQADDIMAH

Sekalong doa buat Mujahid Agong Asy – Syahid Al Imam Hassan Al Banna rhm. Sebagai orang yang bertanggungjawab mengemukakan Rukun Baiah . Tahun ini ( 2009 ) adalah tahun yang menggenapkan usia 61 th. kesyahidan beliau . Semoga rohnya bersemadi dikalangan mereka yang mendapat nikmat di sisi Allah swt. [ al Faatihah ]

Semoga Allah swt. terus mencucuri rahmat ke atas Asy – Syahid dan kepada mereka yang mengikut jejak langkahnya untuk memperjuangkan agama Allah swt . Saudaraku yang dihormati sekelian : Hari ini kita sedang menghadapi suatu reality bahawa perjuangan menyambung lidah baginda rasul saw. semakin sengit dan getir . Suatu reality yang memaksa kita memiliki segala kekuatan dalaman dan luaran.


Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.


Surah Al Anfaal . Ayat : 60


Ulama’ – ulama’ di sepanjang zaman , tidak sunyi dari mencari jalan dan formula demi menyediakan kekuatan ummah , terutamanya kekuatan dalaman dan kestabilan aqidah . Sekalipun perancangan atau konspirasi musuh senantiasa membayangi mereka . Benarlah apa yang disebut oleh Baginda Rasul saw. :


لا تزال طائفة من أمتي ظاهرين على الحق

Akan senantiasa ada dikalangan ummatku ( bilapun zaman dan dimana pun tempat), mereka yang memperjuangkan kebenaran.

Al Imam Hassan Al Banna antara mereka yang mengemudi Tooifatulhaq tampil dengan Arkanul baiahnya sebagai formula pembinaan kekuatan ummah .

ARKANUL BAIAH .

Arkanul baiah antara otot yang mampu memastikan ketahanan dan kelansungan perjuangan tatkala menghadapi tahaddiyat yang memaksa dan mendesak .

Arkanul baiah juga antara bahan kekuatan dalaman yang berkesan untuk menangkis virus mazmumah yang merosakkan Harakah Islamiyyah . Kejituan intima’ dan keiltizaman individu muslim dengan Harakah Islamiyyah pula banyak dipengaruhi oleh Arkanul Baiah dan sejauh mana penghayatannya.

Akhlak dan disiplin berjamaah turut lengkap apabila setiap gerak langkah menyusun program dan mengatur strategi dibayangi oleh Arkanul baiah . Sedang akhlak atau disiplin merupakan menara tertinggi bagi syiar Harakah Islamiyyah .

Saudara ku yang dihormati sekelian .

Sungguhpun abad ini menyaksikan Harakah Islamiyyah akan menghadapi kelancangan gerakan musuh dengan alat bantu mereka yang serba terkini , namun kita tetap yakin , kemenangan hakiki perjuangan ini tidak akan tergendala , malah semakin hampir . Kemenangan Islam di dalam rekod perjuangan ummah , pula membuktikan bahawa Islam menang dengan tidak semata - mata bergantung kepada kepakaran tenaga dan kecanggihan jentera , tetapi banyak bergantung kepada penghayatan Tarbiyyah Islamiyyah Harakiyyah yang efektif .

Maka Arkanul baiah yang sepuluh adalah antara maddah atau agenda tarbiyyah yang mampu mengkaderkan anggota jamaah dan melengkapkan mereka sebagai Ansarullah .

Saudara ku yang dihormati sekelian .

Kita membincangkan Arkanul baiah , bukan kerana kita taasub kepada Ikhwanul Muslimin sebagaimana yang didakwa oleh individu – individu tertentu . Tetapi kerana kandungannya yang sangat menepati objektif murni Islam itu sendiri .

Pertama : FAHAM الفهم


من يرد الله به خيرا يفقه في الدين


متفق عليه

Barangsiapa yang dikehendaki oleh Allah swt. kebaikan nescaya Ia diberi faham tentang agama .


تفقهوا قبل أن تسودوا

Fahami ( Islam secara mendalam ) sebelum kamu dilantik menjadi pemimpin .


Ucapan Saiyidina Umar Al Khattab Rha.


Kedua : IKHLAS الإخلاص

Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagiNya, dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan, dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama - (yang berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintahNya)".


Surah Al Ana’am . Ayat : 162 - 163


Ketiga : AMAL العمل

Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan; dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Ia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan".


Surah At Taubah . Ayat : 105


Keempat : JIHAD الجهاد


Tidaklah sama keadaan orang-orang yang duduk (tidak turut berperang) dari kalangan orang-orang yang beriman - selain daripada orang-orang yang ada keuzuran - dengan orang-orang yang berjihad (berjuang) pada jalan Allah (untuk membela Islam) dengan harta dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang kerana uzur) dengan kelebihan satu darjat. Dan tiap-tiap satu (dari dua golongan itu) Allah menjanjikan dengan balasan yang baik (Syurga), dan Allah melebihkan orang-orang yang berjuang atas orang-orang yang tinggal duduk (tidak turut berperang dan tidak ada sesuatu uzur) dengan pahala yang amat besar;


Surah An Nisa’ . Ayat : 95


من مات و لم يغز و لم ينو الغزو مات ميتة جاهلية


Barangsiapa yang mati sedang ia tidak berperang dan tidak pula berniat untuk berperang , matilah ia sebagai mati jahiliyyah . ( Al hadis )

Kelima : PENGORBANAN التضحية


Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.


Surah At Taubah .



Keenam : TAAT الطاعة


أوصيكم بتقوى الله عزوجل و السمع و الطاعة فإن تأمر عليكم عبد


Aku berwasiat kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah Azza wa Jalla dan dengar serta taat sekalipun pemimpin yang dilantik dikalangan kamu hanyalah seorang hamba abdi .

( Al Hadis , Rujuk Matan Al Arbai’n )

Ketujuh : THABAT الثبات


Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

Surah Al Ahzaab . Ayat : 23

Kelapan : TAJARRUD التجرد

(Katakanlah wahai orang-orang yang beriman: "Ugama Islam, yang kami telah sebati dengannya ialah): celupan Allah yang mencorakkan seluruh kehidupan kami dengan corak Islam); dan siapakah yang lebih baik celupannya daripada Allah? (Kami tetap percayakan Allah) dan kepadaNyalah kami beribadat".

Surah Al Baqarah . Ayat : 138

Kesembilan : UKHUWWAH الأخوة

Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya).

Surah Al Hujurat . Ayat : 15

Kesepuluh : THIQAH الثقة

Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya.

Surah An Nisa’ . Ayat : 65

Saudara ku sekelian :

Sedemikian antara Nas yang sempat ana kemukakan sekadar untuk gambaran asas bahawa kita bukan ta’asub kepada ikhwan kerana mengkaji Arkanul baiah dan beramal dengannya . ( Segalanya adalah kerana sabit nas. ) Kita sedar dan selayaknya kita memahami bahawa menerima pakai teori perlaksanaan amal Islami yang dikemukakan oleh siapa saja tokoh gerakan Islam termasuk Al Imam Hassan Al Banna , mestilah terlebih dahulu mengambil kira natijah qiraat Al Zuruf .

Justeru itu , membaca zuruf perjuangan kita di Malaysia , kita amat perlu kepada pemimpin dan pejuangnya yang menghayati Arkanul baiah . Kita masih menghadapi 1001 kepincangan dalaman untuk menangani konspirasi musuh . Bagaimana masih ada anggota jamaah PAS yang tidak memahami Islam dengan sejelas – jelasnya yang akhirnya mencacatkan dakwah dan perjuangannya .


Maka rukun baiah yang pertama iaitu Al Fahmu dengan usul 20 nya , boleh membantu untuk kita mengatasi masaalah tasawwur atau kefahaman yang masih kabur . Usul 20 mengemukakan sekurang – kurangnya 11 asas kefahaman mengenai Islam .

1. Kesyumulan Islam
2. Sumber asas hukum – hukum Islam
3. Hakikat Iman 4. Siasah Syari’yyah
5. Masaalah Khilafiyyah
6. Bagaimana menangani perkara – perkara bida’ah
7. Martabat orang – orang soleh / alim ulama’
8. Bagaimana berinteraksi dengan quran dan sunnah
9. Asas Amal
10. Martabat ilmu dan fungsi aqal
11. Isu kafir mengkafir .

Begitulah juga rukun – rukun baiah yang lain . Antara yang paling ketara masaalah yang kita hadapi dalam jamaah kita di Malaysia , sehingga Arkanul baiah amat relevan untuk dihayati atau diamali , ialah persoalan ukhuwwah taat, pengorbanan , tajarrud , thiqah sehingga persoalan ikhlas kadangkala turut mengkronikkan masaalah dalaman jamaah .

Saudara ku yang dihormati sekelian .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang pertama Al Fahmu , akan menyelesaikan kedangkalan fikrah dan kefahaman tentang Islam yang mana ianya satu ruang yang memungkinkan pejuangnya tersasar dan terseleweng dari hadaf perjuangan .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang kedua Al Ikhlas , akan menamatkan krisis ego dan maslahah peribadi serta politik cantas sekaligus melengkapkan syarat kemenangan bagi sebuah Harakah Islamiyyah .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang ketiga Al Amal , akan mengatasi masaalah overlap dan krisis tenaga dalam jamaah . Ianya turut mengatifkan jamaah dalam pelbagai lapangan amal Islami . Al Amal melahirkan individu pejuang dan jamaah haraki yang hakiki melalui maratibnya yang tujuh :

· إصلاح النفس Pengislahan jiwa .
· قوي الجسد Jasad yang kuat
· متين الخلق Akhlak yang kontan
· مثقف الفكر Fikrah yang intelek
· قادرا على الكسب Mampu berdikari
· سليم العقيدة Aqidah yang sejahtera
· صحيح العبادة Ibadah yang sah
· مجاهدا لنفسه Mujahadatun nafs
· حريصا على وقته Memelihara waktu
· منظما في شئونه Kerja yang bertanzim
· نافعا لغيره Bermanafaat untuk orang lain .

· تكوين البيت المسلم ·
إرشــاد المجتمع · تحرير الوطن ·
إصلاح الحكومة ·
إعادة الكيان الدولي للأمة الإسلامية بتحرير أوطانها و إحياء مجدها و تقريب ثقافتها و جمع كلمتها حتى يؤدى ذلك كله إلى إعادة الخلافة المفقودة و الوحدة المنشــــدة ·
أستاذية العالم بنشر دعوة الإسلام في ربوعه حتى لا تكون فتنة و يكون الدين كله لله

Arkanul baiah melalui rukunnya yang keempat , Al Jihad , melahirkan pejuang yang meletakkan Islam di atas segala kepentingan hidup yang lain , serta bermati – matian mempertahankan kesucian Islam sehingga musuh tidak boleh memandang ringan terhadap perjuangan Islam .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang kelima , At Tadhiyyah , menguatkan jamaah dengan kesediaan pejuang – pejuang untuk mewaqafkan diri dan berkorban apa sahaja . Hal ini melancarkan gerakkerja dan menyelesaikan masaalah “ main alasan ” yang sering mengundang ketergendalaan operasi dan strategi .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang keenam , At Thoa’h , menghidupkan jentera jamaah dan mengemaskini pergerakan sehingga mencapai hadaf dengan jaya . Ia jua bererti segala lubang musuh untuk memecah kesatuan jamaei tertutup rapat . Segala arahan dan peraturan jamaah dapat direalisasikan sebagai mana yang dirancang .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang ketujuh , As Thabat , memanjangkan hayat perjuangan sehingga tahkik ghayah dapat dicapai , sekalipun perjuangan itu berlansung dalam lingkaran mustakbirin yang senantiasa menanti peluang untuk menghancurkan gerakan Islam dengan usaha mereka yang bertubi – tubi .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang kelapan , At Tajarrud , membawa pejuang – pejuang Islam keluar dari krisis wala’ dan dilema fikrah , mereka akan selamat dari lambaian دعاة على أبواب جهنم . Sehingga seluruh minda , fizikal dan roh mereka semata – mata untuk Islam .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang kesembilan , Al Ukhuwwah , menyelamatkan perjuangan dari binasa angkara tanazu’ dan krisis peribadi anggota jamaah . Sekaligus mencetus kombinasi kerja yang jitu setelah mengikis prasangka dan su’uz Zhon dengan semangat persaudaraan Islam yang tinggi .

Arkanul baiah melalui rukunnya yang kesepuluh , Ath Thiqah , menutup ruang musuh untuk memporak - perandakan jamaah , serentak itu terbentuk suasana tenang dan harmoni yang memungkinkan rahsia jamaah terpelihara dan gerakkerja jamaah secara detail dapat dihalusi dan dinilai dengan bijaksana . Pengagihan tugas dan pengarahan tanggung jawab dapat dilansungkan dengan sebaik mungkin sedang ia antara asas kekuatan dalaman .

PENUTUP

Jelasnya , Arkanul baiah adalah unsur positif ke arah kesempurnaan syakhsiyyah Islamiyyah dan Jamaah Harakiyyah .


PUISI DAKWAH
(Suatu inspirasi dari Arkanul Bai`ah)


Katakanlah, “Inilah jalanku, aku mengajak kalian kepada Allah dengan bashiroh, aku dan pengikut-pengikutku – mahasuci Allah, dan aku bukan termasuk orang-orang yang musyrik”.


Ikhwah wal Akhawat, Para Da`ie !!


Jalan dakwah panjang terbentang jauh ke depan
Duri dan batu terjal selalu mengganjal,
lurah dan bukit menghadang
Ujungnya bukan di usia, bukan pula di dunia
Tetapi Cahaya Maha Cahaya,
Syurga dan Redha Allah

Cinta adalah sumbernya,
hati dan jiwa adalah rumahnya
Pergilah ke hati-hati manusia ajaklah ke jalan Rabbmu

Nikmati perjalanannya, berdiskusilah dengan bahasa bijaksana
Dan jika seseorang mendapat hidayah keranamu Itu lebih baik dari dunia dan segala isinya…


Ikhwah wal Akhawat, Para Junudud Dakwah !!

Pergilah ke hati-hati manusia ajaklah ke jalan Rabbmu

Jika engkau cinta maka dakwah adalah FAHAM
Mengerti tentang Islam,
Risalah Anbiya dan warisan ulama Hendaknya engkau fanatik dan bangga dengannya
Seperti Mughirah bin Syu’bah di hadapan Rustum Panglima Kisra


Jika engkau cinta maka dakwah adalah IKHLAS
Menghiasi hati, memotivasi jiwa untuk berkarya
Seperti Kata Abul Anbiya,
“Sesungguhnya sholatku ibadahku, hidupku dan matiku semata bagi Rabb semesta”
Berikan hatimu untuk Dia, katakan “Allahu ghayatuna


Jika engkau cinta maka dakwah adalah AMAL
membangun kejayaan ummat bila dan di mana saja berada
yang bernilai adalah kerja bukan semata ilmu apalagi lamunan
Sasarannya adalah perbaikan dan perubahan, al ishlah wa taghyir
Dari diri pribadi, keluarga, masyarakat hingga negara
Tingkatkan kerja secara tertib untuk mencapai nusrah dari Allah

Jika engkau cinta maka dakwah adalah JIHAD
Sungguh-sungguh di medan perjuangan melawan kebatilan.
Tinggikan kalimah Allah rendahkan kalimah syaitan durjana
Kerja keras tak kenal lelah adalah rumusnya,
Tinggalkan kemalasan, lamban, dan berpangkutangan


Jika engkau cinta maka dakwah adalah TAAT
Kepada Allah dan Rasul, Alqur-an dan Sunnahnya
serta orang-orang bertaqwa yang tertata
Taat adalah wujud syukurmu kepada hidayah Allah
nikmat akan bertambah melimpah penuh berkah


Jika engkau cinta maka dakwah adalah TADHHIYAH,
Bukti kesetiaan dan kesiapan memberi, pantang meminta
Bersedialah banyak kehilangan dengan sedikit menerima
Karena yang disisi Allah lebih mulia, sedang di sisimu fana belaka
Sedangkan tiap titisan keringat berpahala lipat ganda


Jika engkau cinta maka dakwah adalah THABAT,
Hati dan jiwa yang tegar walau banyak rintangan
Buah dari sabar meniti jalan, teguh dalam barisan
Istiqomah dalam perjuangan dengan kaki tak tergoyahkan
Berjalan lempang jauh dari penyimpangan

Jika engkau cinta maka dakwah adalah TAJARRUD
Ikhlas di setiap langkah menggapai satu tujuan
Padukan seluruh potensimu libatkan dalam jalan ini,
Engkau da’i sebelum apapun adanya engkau
Dakwah tugas utamamu sedang lainnya hanya sampingan


Jika engkau cinta maka dakwah adalah TSIQOH
Kepercayaan yang dilandasi iman suci penuh keyakinan
Kepada Allah, Rasul, Islam, Qiyadah dan Junudnya
Hilangkan keraguan dan pastikan kejujurannya…
Karena inilah kafilah kebenaran yang penuh berkah

Jika engkau cinta maka dakwah adalah UKHUWAH
Lekatnya ikatan hati berjalin dalam nilai-nilai persaudaraan
Bersaudaralah dengan muslimin sedunia, utamanya mukmin mujahidin
Salamatus Shodri merupakan syarat terendahnya,
Itsar bentuk tertingginya
Dan Allah yang mengetahui menghimpun hati-hati para da’ie dalam cinta-Nya
berjumpa karena taat kepada-Nya
Melebur satu dalam dakwah ke jalan Allah, saling berjanji untuk menolong syariat-Nya


Nukilan :
Akhukum FiLlah,
Ahmad Akhyari Ismail, UIN Jakarta.

Wednesday, February 11, 2009


KEPERKASAAN
MENJANA KEMENANGAN

Oleh :
Ust Nasrudin Hassan At Tantawi
Timbalan Ketua DPP Pusat

MUQADDIMAH

Alhamdulillah bersyukur kita kepada Allah s.w.t , kerana dengan limpah hidayah, qudrah dan inayahNya , diberikan keizinan untuk kita bertemu lagi pada hari ini.

Pertemuan kita kali ini , di samping sesekali menoleh ke belakang, ke kiri dan ke kanan, mencari iktibar , hikmah dan pengajaran, kita harus memfokuskan bola mata kita jauh ke hadapan untuk merenung arah tuju perjuangan.

Sesungguhnya pertemuan hari ini membawa kita menyingkap kembali pertemuan lebih 1400 tahun lalu , yang berlansung diantara golongan Muhajirin dan Ansar berasaskan nilai ukiran iman dan taqwa . Pertemuan yang menyaksikan bagaimana Baginda Rasul saw. mempertautkan gandingan mantap dikalangan mereka , berteraskan Ukhuwwah Islamiyyah dan semangat memperjuang serta mempertahankan Islam , sekaligus membentuk dan membina ummah yang bermartabat dan syariat yang berdaulat.

Kehebatan baginda Rasulullah S.A.W ini telah memberikan impak yang bukan sedikit dalam proses perjuangan Islam sepanjang zaman, sehingga lahirnya individu-individu Rabbani yang mampu memberikan sumbangan tidak ternilai kepada Islam.

Kesinambungan tugas memperjuangkan kesucian Islam ini telah diteruskan oleh Khulafa’ Ar –Rasyidin, para ulama dan auliya’ tanpa mengenal erti kesusahan , sehinggalah kepada rangkaian gerakan Islam di seluruh dunia dan kita PAS , alhamdulillah turut menjadi sebahagian daripada mereka yang menyambung lidah perjuangan Baginda Rasul saw.

Sedarilah wahai sahabat-sahabat sekalian Bahawa tugas yang kita pikul ini adalah tugas yang besar dan berat , iaitu menyambung tugas para nabi dan rasul as. Justeru itu hendaklah dilakukan tugas ini dengan bersungguh - sungguh dan dijadikan ia sebagai agenda utama dalam gerakkerja perjuangan kita.

Sementara matlamat utama perjuangan Islam yang kita dokong ini adalah untuk mendapat redha dan cinta Ilahi. Sejurus itu , marilah kita merenungi bagaimana syarat dalam penyata wahyu untuk mendapatkan redho dan cinta ilahi.

Firman Allah swt. dalam surah As-Shaff ayat 4,

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berjuang untuk membela agamaNya, berjuang dalam satu Saff yang teratur rapi ,seperti mereka adalah sebuah bangunan yang tersusun kukuh”.

Ayat ini melampirkan syarat yang dikehendaki oleh Allah swt. untuk mendapatkan redho dan cintaNya. Iaitu Perjuangan yang diurus-perkasa secara sistematik ( munazzamah ) , terancang dan professional . Kecintaan Allah kepada kita dan perjuangan yang diurus secara munazzam ini pula, merupakan syarat untuk memperolehi pertolongan dariNya , manakala pertolongan dari Allah pula merupakan syarat untuk kita mencapai kemenangan.

Justeru itu marilah kita bermuhasabah dan muraqabah . Menilai dari pelbagai sudut perjuangan dan gerakan ini.

Muhasabah yang tidak sahaja menjurus kepada zat individu pimpinan dan anggota Dewan Pemuda semata – mata , tetapi juga terhadap perjalanan dan pengurusan Dewan Pemuda PAS Pusat , Negeri dan Kawasan .

Muraqabah yang tidak sahaja tertumpu kepada pengolahan isu semasa dan peluang yang timbul hasil kelemahan musuh semata – mata , tetapi juga terhadap strategi perjuangan, pelan tindakan jangka pendek dan jangka panjang serta pembinaan kekuatan pemuda yang mampu menyaingi cabaran zaman dan ancaman lawan.

Demi melayakkan kita menepati syarat yang dimaksudkan dan berkeupayaan menjana kemenangan buat perjuangan ini , penilaian yang dibuat hendaklah secara ikhlas , membina , telus dan seterusnya bersamalah kita bergabung tenaga secara optima untuk memperkasakannya.

KESATUAN KEFAHAMAN DAN TINDAKAN

Terlebih dahulu , marilah kita bermula dengan membina wehdatul feqh dan wehdatul amal ( kesatuan dalam kefahaman dan kesatuan dalam tindakan ) yang membentuk amal jamaie atau kerja berpasukan yang menjadi teras pemerkasaan Dewan Pemuda PAS Pusat , Negeri dan Kawasan selepas kita memiliki kekuatan aqidah dan ibadah.

Allah s.w.t berfirman dalam surah Yusuf ayat 108,

Katakanlah(wahai Muhammad): “ Inilah jalanku, aku dan orang-orang yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan bukti yang jelas nyata. Dan aku menegaskan: Maha suci Allah(dari segala I’tikad dan perbuatan syirik): dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain ”.

Ayat ini menegaskan reality haluan perjuangan yang mesti kita tempoh dengan meletakkan diri dan arah tuju hidup diatas manhaj Nabawi secara basirah ( berasaskan kekuatan hujjah dan bukti naqli juga aqli ).

Perjuangan yang dibina oleh Rasulullah saw. ini , jelas berorientasikan dakwah ( penerangan ) yang bertunjangkan basirah . Basirah yang menuntut setiap pemuda memiliki kefahaman mendalam terhadap feqh islami ( Islamic knowledge ) yang kemudiannya direalisasikan ( amal islami ) di pentas perjuangan ini.

Feqh ( kefahaman ) dan amal ( gerakkerja ) islami yang wujud dalam Dewan Feqh ( kesatuan kefahaman ) yang jitu dan wehdatul amal ( kesatuan gerakkerja ) yang mantap. Kita sayugianya memanafaatkan seluruh jentera Dewan Pemuda untuk memastikan system penggarapan wehdatul feqh dan amal bukan sahaja menjadi kenyataan tetapi meningkatkan prestasi kepimpinan dan kualiti anggota Dewan Pemuda .

AKADEMIK KEPIMPINAN PEMUDA

Bagi mencapai nilai garap dan cerna yang maksimum terhadap wehdatul feqh dan amal ini , Dewan Pemuda PAS Pusat akan memastikan Kem Akademik Kepimpinan Pemuda akan siap ditubuhkan dan beroperasi dengan segala skima pengkaderan terancang pada tahun ini. ( Insyaallah , kita juga akan up gred operasi Akademik Kepimpinan Pemuda )

Semua peringkat Dewan Pemuda PAS Negeri , Kawasan termasuklah Jawatan Kuasa Pemuda PAS Cawangan , mesti bertindak dengan suatu tindakan yang berkuat kuasa serta merta untuk menjayakan Akademik Kepimpinan ini , lantas mengambil langkah yang pro aktif seperti :

1. Mengemaskini pengurusan organisasi dan data keanggotaan berasaskan pengamatan dan pengendalian sumber manusia yang efektif , serta menyenaraikan pemuda berpotensi tinggi untuk menggalas taklif kepimpinan parti pada sessi – sessi yang akan datang .


2. Memulihkan attitude ( sikap ) pemuda yang cepat berasa cukup dengan apa yang ada dan prejudis terhadap proses taghyir ( perubahan ) dan tajdid ( pembaharuan) , samaada dalam aspek yang melibatkan individu kepimpinan mahupun pengurusan objektif , jentera perlaksanaan dan arah tuju perjalanan Dewan Pemuda .


3. Memisahkan pemuda daripada tradisi tangkap muat dan bidang terjun ( menyandang jawatan pemimpin tanpa melalui proses pengkaderan dan skima pentarbiyyahan ) dalam kepimpinan Dewan Pemuda . Sebaliknya mereka yang layak dengan nilai amanah dan memiliki tahap upaya memimpin yang tinggi sahaja diberi laluan untuk menyandang post kepimpinan ini .


4. Melonjak tahap dan merangsang semangat berkorban harta , tenaga , kepentingan diri , darah , nyawa dan juga emosi .


5. Bersedia untuk ditarbiyyah dan mentarbiyyah , diarah dan mengarah , dipimpin dan memimpin.


KEPERKASAAN PENTARBIYYAHAN

Tarbiyyah adalah nadi kepada gerak usaha Dewan Pemuda untuk membina otot perkasa dalam setiap sendi organisasinya , guna mendepani cabaran dan ancaman musuh yang ternyata kian nekad.

Menyedari kepentingan tarbiyyah , maka penekanan yang serius wajib diberikan dalam persoalan ini. Menurut Al Imam As-Syahid Hassan Al Banna rhm, usrah merupakan tulang belakang kepada jamaah. Lantaran itu usrah wajib dijana dari peringkat bawahan hingga ke peringkat tertinggi dalam jamaah, dari peringkat taaruf hingga ke peringkat tanfiz dan dari peringkat cawangan hingga ke peringkat negeri bahkan pusat .

Perlaksanaan usrah juga, selain daripada kita dapat menjana kesatuan kefahaman , kita juga dapat menjana elemen - elemen yang penting dalam jamaah iaitu ukhuwah, kebajikan, perkaderan dan sistem perhubungan yang ringkas tetapi pantas (one button on system).

Melalui sistem usrah juga kita dapat menggandakan bilangan ahli jamaah dengan kita melatih setiap ahli usrah supaya menguasai methodology dan mahir pengurusan strategi dakwah. Sewajarnya ahli usrah wajib dilatih supaya mampu berdakwah sekurang-kurangnya secara fardi (dari individu ke individu) dan sebaik-baiknya mampu berdakwah kepada bilangan mad’u yang ramai, seperti memberi kuliyyah atau ceramah.

Usrah adalah medan yang bertanggungjawab untuk melahirkan para nuqaba’ berkualiti dan berwibawa guna memimpin jentera perjuangan ini , justeru itu usrah mesti mempunyai manhaj , modul dan silibus secara berperingkat (sistem marhalah) dan menepati keperluan jamaah serta tuntutan ummah .

Sistem perkaderan sebeginilah menjayakan hasrat kita untuk melahirkan amilin (petugas Islam) dalam jangka masa yang sesuai dan tepat. Demikianlah objektif dan aktiviti lain dalam skima pentarbiyyahan jamaah samada tamrin, kuliyyah, mukhayyam mahupun ijtimak hendaklah diprogramkan secara berkala, istiqamah dan bersistematik dipelbagai peringkat organ dewan pemuda.

UNIT KERJA JAMAAH (UKJ)

Persoalannya sekarang kenapakah sistem perkaderan seperti itu tidak dapat dilaksanakan dengan baik di dalam jamaah kita? Menyedari peri pentingnya sistem perkaderan , dari peringkat cawangan hingga ke peringkat tertinggi, maka Dewan Pemuda Pas Pusat sejak lama dulu telah melancarkan Unit Kerja Jamaah.

Unit Kerja Jamaah mensasarkan sekurang-sekurangnya 10 orang pemuda setiap cawangan dengan menjadikan sekurang-kurangnya 70000 - 100,000 ahli pemuda berdaftar di seluruh negara pada .

Ini adalah suatu tindakan yang amat tepat dengan realiti pergerakan pemuda kita. Suasana suram dan malap dalam perkaderan adalah disebabkan masih ada Jawatankuasa Pemuda Cawangan (JPC) yang gagal diwujudkan malah difungsikan.

Kegagalan ini memberi sumbangan kepada kegagalan wujudnya keseluruhan gerakerja di peringkat cawangan yang sepatutnya mengandungi gerakerja usrah, dakwah, kebajikan, sukan dan sebagainya.

Kegagalan tersebut kemudiannya menyumbang pula kepada lembabnya tahap pertambahan ahli dan seterusnya memberi kesan negatif kepada keperkasaan gerakerja dari peringkat cawangan hinggalah ke peringkat negeri.

KEPERKASAAN DAKWAH

Pertambahan Ahli Lanjutan daripada keperkasaan tarbiyyah , tercetus pula keperkasaan dalam dakwah , sebagai medium terbaik untuk menambah keahlian. Bertolak dari nokhtah ini , kita hendaklah menjadikan dakwah sebagai agenda, baik dalam gerakerja secara berorganisasi mahupun dalam gerakerja secara individu.

Sementara gerakerja berorganisasi dipelbagai peringkat , pusat , negeri, kawasan mahupun cawangan pula hendaklah berorientasikan pertambahan ahli dan membina kefahaman yang jelas dan jitu terhadap dasar perjuangan.

Sahabat – sahabat sekelian :

Dakwah tersebut hendaklah digerakkan secara positif dan dinamis . Kursus , bengkel, mahupun seminar pengurusan dakwah sewajibnya diperhebatkan terutamanya oleh Lajnah yang berkaitan.

Dewan Pemuda pula selayaknya tampil sebagai mesin penggerak yang agerasif dan efektif terhadap medium dakwah ini , untuk membimbing masyarakat dan anggota parti menuju tahap Khaira Ummah .

Dakwah Bil Hal - Akhlak Petugas Islam

Seperkara yang amat penting dalam konteks dakwah ialah akhlak pejuang Islam itu sendiri. Dakwah bil hal yang ditunjukkan oleh pejuang Islam melalui akhlaknya akan menjadi daya penarik yang kuat untuk menambat hati masyarakat bagi menyertai perjuangan ini.

Penjagaan akhlak para pejuang dan juga anak isterinya dari segi aurat ,gaya pergaulan serta budi bakti yang ditaburkan akan menjadikannya tempat rujukan bagi masyarakat. Lantaran itu , para pejuang juga mesti dibekalkan dengan ilmu dan akhlak yang tinggi dan berkualiti untuk terjun ke dalam masyarakat dan seterusnya menjadi orang penting dalam masyarakat.

Justeru itu ilmu kemasyarakatan ( seperti pengurusan jenazah, penyembelihan binatang, menguruskan kenduri-kendara, gotong royong, aktiviti di masjid dan sebagainya – sekadar menyebut beberapa contoh ) mesti dikuasai oleh pejuang Islam.

KEPERKASAAN ORGANISASI

Allah s.w.t sudah memberi syarat kepada kita dalam surah As-Shaff ayat 4 iaitu untuk membolehkan Allah menyintai kita dalam perjuangan ini hendaklah barisan perjuangan kita berada dalam keadaan teratur rapi sebagaimana bangunan yang tersusun kukuh.

Organisasi kita terdapat Ketua, Timbalan, Naib, Setiausaha, Bendahari , Penerangan dan juga lajnah-lajnah serta Jabatan - jabatan . Marilah kita muhasabah , malah muhasabah ini semestinya dilakukan dari masa ke semasa .

Adakah segalanya mampu berfungsi dengan sebaik mungkin ? Adakah ianya menepati satu gandingan sebagaimana bangunan yang kukuh dan mantap ? Adakah organisasi dengan segala gerakkerja yang kita rancang dan laksanakan mampu menyaingi organisasi yang dirancang oleh pihak musuh dengan bilangan ahli yang ramai, kelengkapan jentera kerajaan dan juga gerakerja mereka yang terancang dan bersungguh-sungguh ?

Sesungguhnya organisasi yang benar tetapi tidak tersusun dengan kemas akan dapat dikalahkan dengan organisasi yang batil tetapi tersusun dengan kemas.

Sahabat – sahabat sekelian :

Walaupun mereka mempunyai kelengkapan dari jentera kerajaan dengan dana yang berjuta-juta ringgit tetapi kita wajib yakin bahawa Allah membantu kita dalam pertembungan ini. Allah akan membantu kita dengan syarat kita berusaha memenuhi syarat yang ditetapkan olehNya untuk dianugerahkan pertolongan.

Justeru itu kita mesti berusaha memperkukuh dan memperkasa organisasi kita. Beberapa aspek perlu diperhatikan, antaranya adakah pembahagian tugas dilakukan secara optima dengan diletakkan setiap ahli bersesuaian dengan kemahiran yang dimiliki?

Adakah pula berlaku lambakan jawatan sementara di sudut yang lain pula terdapat ahli mampu yang tidak berperanan dan memegang apa-apa jawatan mahupun tugas dalam jamaah? Seterusnya adakah setiap lajnah yang dibina dalam jamaah dimaksimakan gerakerjanya?

Justeru itu setiap lajnah di dalam jamaah wajib diadakan perancangan jangka pendek dan perancangan jangka panjang (tahunan). Setiap lajnah perlu mempunyai aktiviti dalam setahun dan aktiviti tersebut menjadi asas perbincangan dan perlaksanaan dalam setiap kali mesyuarat samada di peringkat pusat , negeri , kawasan mahupun cawangan.

Sistem pemantauan hendaklah diaktifkan secara telus dan tegas oleh pihak sekteriat Dewan Pemuda dengan kerjasama yang baik dan telus pula oleh pihak ketua ketua lajnah terhadap semua aktiviti yang telah diputuskan .

Hubungan ataupun korelasi antara lajnah-lajnah di dalam jamaah juga hendaklah diwujudkan secara aktif dan mesra aktiviti. Ini adalah kerana kemungkinan ada terdapatnya program yang boleh digabungkan ataupun digandingkan bersama antara satu lajnah dengan lajnah yang lain.

Perkara ini adalah penting supaya pertindanan program yang membabitkan pertindanan masa dan penggandaan kos dapat dielakkan.

Hasil daripada keperkasaan organisasi akan terjanalah kualiti dalam jamaah yang bakal kita saksikan iaitu:

1. Seluruh ahli pemuda tidak sekali-kali berganjak dari landasan perjuangan memartabatkan Islam yang merupakan satu-satunya wadah yang mampu menjamin keadilan dan kesejahteraan sejagat.

2. Pemuda akan mengembelingkan seluruh kekuatan yang ada , menginfakkan setiap auns tenaga, setiap detik masa , setiap inci ruang dan setiap kesempatan yang ada untuk perjuangan Islam.

3. Kepimpinan dan ahli pemuda meletakkan kepentingan jamaah melebihi kepentingan peribadi

4. Pemuda akan mendepani massa ,menggarap ilmu dan kemahiran termasuk kemahiran dalam ilmu pengurusan sumber manusia , kemahiran ICT dan segala kemahiran ‘state of the art’ yang dapat menjurus kepada keperkasaan dan pemantapan jamaah.

5. Pemantapan agenda perkaderan dan dakwah pemuda bagi penambahan ahli tidak akan dapat dibendung lagi oleh musuh walaupun mereka menggunakan segala jentera kerajaan kerana kaedah pergerakan kita adalah melalui akar umbi iaitu sistem usrah dan dakwah yang dapat menyelinap ke setiap urat nadi masyarakat hatta ke dalam jabatan kerajaan itu sendiri.

6. Hasil daripada keilmuan dan pengalaman yang luas , pemuda akan menjadi lebih anjal. Keanjalan amat perlu supaya pemuda lebih relevan dan dapat mendepani semua situasi di era globalisasi ini.

AKHIRUL KALAM

Apabila kita menginsafi suatu tanggungjawab besar dan berat sedang menanti kita untuk menggerakkan bahtera perjuangan suci ini , sayugialah setiap individu anggota Dewan Pemuda melengkapkan setiap posisi yang diperlukan.

Di sinilah kita dapat melihat hubungkait dan koordinasi antara keperkasaan dalam pentarbiyyahan bagi mewujudkan petugas-petugas yang hebat. Petugas –petugas jamaah yang hebat pula akan melahirkan keperkasaan dalam aspek dakwah bagi melahirkan ahli-ahli jamaah yang ramai lagi berqualiti dan seterusnya menyumbang kepada keperkasaan dalam organisasi.

Seterusnya keperkasaan dalam organisasi akan membolehkan kita menepati misi Dewan Pemuda Pas Pusat iaitu melahirkan pemuda Hizbullah yang berjuang memenuhi cita-cita jamaah mencapai kemenangan Islam yang mutlak di Malaysia.

Manakala organisasi perkasa yang dirancang dengan tersusun akan menepati syarat untuk dianugerahkan pertolongan Allah bagi kemenangan Islam di bumi ini yang menepati visi Dewan Pemuda Pas Pusat iaitu menegakkan daulah Islamiah di Malaysia melalui penglibatan pemuda sebagai elemen terpenting.

Akhir sekali untuk kita tidak berganjak dari perjuangan ini marilah kita merenung firman Allah s.w.t dalam surah Al-Anfaal ayat 15 dan 16,

Wahai orang-orang yang beriman . Apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang mara menyerangmu maka janganlah kamu berpaling undur dari menentang mereka” “Dan barang siapa yang berpaling undur dari menentang mereka pada ketika itu kecuali ia bergerak ke arah lain (untuk menjalankan tipu muslihat) peperangan, atau hendak menyatukan diri dengan pasukan yang lain maka sesungguhnya ia tetaplah mendapat kemurkaan dari Allah, dan tempatnya adalah neraka jahanam, sedang neraka jahanam ialah seburuk-buruk tempat kembali.”

PENYERTAAN PAS
DALAM PILIHANRAYA
[ Tidak Beriman Kepada Demokrasi ]

Seminggu yang lalu saya menerima sms daripada seorang sahabat yang bertanyakan kenapa PAS menyertai pilihanraya ?

Sebagai penjelasan ringkas dari banyak kenyataan dan penjelasan para ulama' , saya kemukakan beberapa alasan kenapa PAS sebagai sebuah Gerakan Islam menyertai pilihanraya.
Ada pihak yang terlalu curiga terhadap PAS , apabila PAS menyertai plihanraya dengan alasan ianya tidak islamik dan tidak pernah berlaku dizaman Rasulullah saw mahupun sahabat baginda saw.

Sahabat yang dihormati sekelian :

Pada tanggal 27 june 1955 bermula penyertaan PAS dalam pilihanraya ( Pilihanraya Persekutuan Pertama ) untuk merebut 52 kerusi dan PAS telah menang satu kerusi di Kawasan Parlimen Krian melalui calonnya Tuan Guru Hj. Ahmad Hj. Husin hinggalah tahun 1959.

Penyertaan ini di atas hasrat untuk menegakkan Islam di Malaysia dan PAS telah memilih cara Muwajjahah Silmiyyah untuk menghadapi pihak yang tidak melaksanakan Islam ( Barisan Nasional ) di negara kita dengan menolak kaedah Revolusi dan perang.

Peringkat awal penyertaan PAS dalam pilihanraya tidak dipersoalkan hukum syarie atau tidak oleh mana mana badan atau pihak. Isu kesyariean kaedah pilihanraya ini hanya timbul setelah wujudnya jamaah - jamaah islam yang tidak puas hati terhadap PAS.

Pilihanraya adalah peluang terbuka dalam sistem Jahiliyyah untuk kita bermuwajjahah ( menentang ) pihak pemerintah yang enggan melaksanakan Syariah Allah swt. Melalui ruang ini juga , dilebarkan usaha dakwah dan gerakkerja mempertahan dan melindungi agama Allah swt.

Sebagaimana ruang dalam sistem jahiliyyah digunakan oleh Abu Talib untuk melindungi anak saudaranya Muhammad saw. Begitu juga dilakukan oleh Mata'am bin A'di untuk melindungi Rasulullah saw. ketika baginda pulang dari Taif. Ruang itu turut digunakan oleh Ibnu Ad Daghnah ketika memberi perlindungan kepada Syadina Abu bakar As-Sidiq rha. yang dihalau oleh kaumnya.

Namun pilihanraya sebagai satu ruang dalam sistem jahiliyyah ini tidaklah bererti satu -satunya kaedah dakwah dan perjuangan yang ada. Kita menerima pilihanraya selama mana ia selamat digunakan demi melebarkan dakwah dan menegakkan Islam , tetapi jika sekiranya ruang ini tidak lagi selamat digunakan , maka ruang - ruang atau kaedah - kaedah yang lain pula akan digunakan demi agama Allah swt.

Sebagaimana berlaku pada Ibnu Daghnah ketika mana ia tidak tahan dengan tekanan Musyrikin Quraisy yang meminta supaya Ad Daghnah menghentikan kerja dakwah Abu Bakar As - Siddiq yang berada di bawah lindungannya , lalu ibnu Ad Daghnah mengugut Abu Bakar rha. samaada menghentikan kerja - kerja dakwah untuk terus berada di bawah lindungannya atau dilucutkan perlindungan itu .

Syaidina Abu Bakar rha. menjawab : Aku pulangkan kembali kepada mu perlindungan yang diberikan kepada ku , Aku redho dengan perlindungan yang dikurnniakan oleh Allah swt. Demikianlah Abu Bakar rha. mengambil ruang yang ada dalam satu sistem Jahiliyyah ketika itu untuk bernaung dan melebarkan dakwah , namun ruang itu tidak bererti segala - galanya untuk dakwah malah apabila ia dirasakan tidak lagi selamat dan memberi pulangan sebaiknya kepada kerja - kerja dakwah , maka ruang ruang lain yang dibuka oleh Allah swt untuk menegakkan agamanya amatlah luas.

Melalui pilihanraya, PAS mampu menyuarakan Islam dan pandangan - pandangannya di Parlimen dan juga DUN yang perlu difahami bahawa disitulah undang - undang negara kita digubal.

PAS juga mampu menggubal undang - undang Negara ini untuk dilaksanakan Islam jika dua pertiga ahli parlimen menyokong PAS.

Berasaskan kenyataan ini , PAS berjuang dan bertanding dalam pilihanraya di peringkat Parlimen dan DUN sebagai usaha untuk menggubal undang - undang negara ini dari Jahiliyyah kepada Islam .

Dalam ertikata lain , meneruskan usaha Rubaei bin Amir rha. : Mengeluarkan sesiapa jua yang mahu dari perhambaan sesama hamba kepada perhambaan kepada Allah tuhan yang mencipta hamba . Dari kedhaliman agama ciptaan manusia kepada keadilan Islam wahyu yang diturunkan oleh Allah swt. dan dari kesempitan duni kepada keluasan dunia dan akhirat yang dijanjikan oleh Allah swt.

Tuesday, February 10, 2009


Sejarah Mematangkan PAS


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

1. Latar belakang penubuhan PAS


Gerakan menubuh PAS adalah bermula daripada kebangkitan ulama di tanah air kita pada awal 1950-an. Pelopor gerakan itu adalah Tuan Hj Ahmad Fuad Hasan melalui suatu muktamar ulama-ulama Islam peringkat kebangsaan pada 21- 22 Februari 1950 bertempat di Bangunan Kelab Muar Johor.

Pada muktamar tersebut 46 perwakilan hadir dan 300 pemerhati yang sebahagian besar adalah alim ulama ahli UMNO. Rumusan daripada muktamar itu, telah ditubuhkan Persatuan Ulama-ulama Se-Malaya.


Pada 23 Ogos 1951, Persatuan Ulama itu telah mengadakan muktamar ke-2 di Kelab Sultan Sulaiman Kuala Lumpur. Muktamar itu mentercetuskan resolusi menubuh parti politik Islam yang bebas dari UMNO bagi mencapai tujuan pemusatan hal ehwal Islam yang lebih baik. Pemusatan hal ehwal Islam tidak boleh dibuat sekiranya Persatuan Ulama terus berada di bawah UMNO. Lantas itu dibentuk satu panitia Pertubuhan Ulama Se-Malaya yang dipengerusikan oleh Tuan Hj Ahmad Fuad Hasan.


Inisiatif panitia itulah telah mencapai persetujuan dengan persatuan-persatuan kebajikan Melayu, Majlis Agama Islam Negeri-Negeri, ulama perseorangan, qadhi-qadhi dan mufti; iaitu mengadakan muktamar di Kelab Melayu Bagan, Butterworth Seberang Perai pada 24 November 1951. Daripada muktamar itulah tertubuhnya Persatuan Islam Se-Malaya ringkasnya PAS.


Penubuhan PAS pada 24 November 1951 adalah melibatkan tokoh-tokoh seperti :


Tuan Hj Ahmad Fuad Bin Hassan – Ydp. (Seberang Prai)
Tuan Hj Muhammad Ghazali Bin Hj Abdullah – Timb. Ydp.(Pulau Pinang)
Tuan Hj Hussein Bin Che Dol - Naib Ydp.(Bhg Utara/ Kedah)
Fakir Bin Muhammad Nor - Naib Ydp.(Bhg Tengah/Selangor)
Abd.Rahman Bin Jamaludin al-Jambuli-NaibYdp.(Bhg Selatan/ Singapura)
Tuan Hj Ahmad Bin Maliki - Setiausaha Agung (Seberang Prai)
Tuan Hj Ahmad Bin Tuan Husin - Bendahari Agung (Seberang Prai)
Yahya Bin Jonid – AJK , Padang Lumat (Kedah)
Ismail Bin Said – AJK , Anak Bukit (Kedah)
Tuan Hj Ahmad Badawi - AJK, Seberang Prai.
Tuan Hj Zabidi - AJK, Seberang Prai.
Tuan Hj Muhammad Bin Long AJK, Perlis.
Mohammad Bin Haniff - AJK, PulauPinang.
Ahmad Bin Hasii - AJK, Seberang Prai.


Daripada nama-nama pimpinan ulung itu, kesemuanya adalah dari utara kecuali seorang dari Singapura dan seorang dari Selangor. Tidak ada seorang pun dari pantai timur (atau Kelantan).
Sementara itu, didapati tiga orang adalah dari Kedah iaitu Hj Husin Bin Che Dol, Ustaz Yahya Bin Jonid dan Ismail Bin Said.


Hakikat ini membuktikan langkah awal PAS bertapak dan berkembang adalah di utara Tanah Melayu dan negeri utama adalah Pulau Pinang dan Kedah. Ini disokong pula oleh penubuhan cawangan PAS yang julung-julung kali (yang menghadiri muktamar pertama PAS) adalah terdiri daripada:


2 cawangan dari Pulau Pinang (Bandar dan Bayan Lepas)
2 cawangan dari Seberang Prai (Pokok Sena dan Bukit Mertajam)
4 cawangan dari Perak (Titi Serong, Krian, Hilir Perak & Hulu Perak)
2 cawangan dari Selangor (Sentul dan Sungai Penchala)
1 cawangan dari Perlis (Perlis) 1 cawangan dari Kedah (Bukit Besar).


Namun perkembangan PAS tidak berpihak kepada negeri Kedah atau sebelah utara tanah air, sedang sejarah merakamkan, bahawa seorang tokoh dari Kedah iaitu Hj Husin Che Dol pernah hadir ke Kelantan memberi penerangan mengenai PAS di Pasir Puteh Kelantan. Malahan pula, negeri Kedah , Perak dan Seberang Prai pernah mencatat sejarah gemilang dengan melahirkan tokoh-tokoh dalam PAS melalui pusat pendidikan Islam seperti Maahad Al-Ehya' As-Syariff Gunong Semanggol.

Soalnya mengapakah kini kegemilangan itu lenyap khususnya di Perak, sebaliknya terserlah di Kelantan dan Terengganu.


3. PAS sebagai parti pemerintah Negeri


PAS pernah mendapat mandat memerintah di Kelantan dan Terengganu tetapi di negeri-negeri sebelah utara, tempat PAS mula berkembang. Kecuali semasa PAS menjadi komponen Barisan Nasional, ( PAS pada waktu itu menjadi parti pemerintah bersama-sama UMNO. ) PAS dapat memerintah Kelantan dan Terengganu adalah bermula daripada pilihan raya 1959.

Kejayaan pada pilihan raya tersebut adalah sebenarnya bermula daripada sejarah gerakan PAS atas dasar Islam. Bagaimana masyarakat Kelantan pada awal-awal penubuhan PAS adalah bergerak atas kesedaran dan keyakinan perjuangan Islam.


Allahyarham Ustaz Amaluddin Darus ada mencatatkan: "Di Kota Bharu saya gagal mendapat kawan-kawan yang mahu ikut serta dalam parti Islam itu...Akhirnya saya ditukar ke Pasir Mas.... di Pasir Mas sahabat saya yang pertama ialah Ahmad bin Yatim....Ahmad Yatim telah menjadi sahabat saya. Persahabatan itu telah banyak menolong saya dalam mencapai cita-cita perjuangan saya. Kawan-kawan beliau yang ada kesedaran polotik mulai menjadi kawan-kawan saya.

Kedai jahitnya menjadi tempat persinggahan orang-orang yang berhubungan dengannya....Bagi mendapat sebanyak-banyak kawan secepat mungkin saya gunakan ajaran nabi kita iaitu beri salam kepada mereka yang kamu kenal dan yang kamu tidak kenal. Di mana sahaja saya pergi dan bertemu orang Melayu, saya ucapkan assalamulaikum.

Di kedai kopi untuk mereka yang ada di dalamnya. Di pasar, kepada penjual ikan, di kedai rokok kepada penjaganya. Kelihatan juga mulanya ada yang hairan, tetapi bila saya menghulur wang untuk membeli rokok, tahulah dia pemberi salam bukanlah pengemis".


Allahyarham Amaludin Darus seterusnya mencatatkan bagaimana beliau berjaya mengembangkan dasar perjuangan PAS kepada tokoh-tokoh agama yang bertaraf Tuan Guru (di Kelantan dikenali sebagai Tok Guru). Pengamalan beliau amat memberangsangkan kerana sanggup berdepan dengan tok guru sehingga dapat meyakinkan golongan orang agama untuk turut serta menegakkan Islam menerusi wadah PAS.


Menurutnya "Saya terangkan kepada Tok Guru kita betapa pandangan daripada orang-orang yang setengah terpelajar dan yang terpelajar terhadap agama dan guru-guru agama. Saya jelaskan pengalaman-pengamalan saya berhubung dengan sikap yang menghina dan berpura-pura memuliakan Tok Guru-Tok Guru yang saya saksikan sendiri di majlis-majlis di mana-mana negeri pun...."Tok Guru yang tadinya merah padam mukanya kerana marah, sekarang mulai tenang dan memberi perhatian kepada apa-apa yang saya perkatakan. Beliau telah mulai memahami maksud kedatangan saya".


Justeru itu PAS dapat dikembangkan dengan baik di Kelantan adalah disebabkan kepekaan rakyat Kelantan terhadap agama Islam . Fenomena ini kian marak dengan penerimaan golongan agama seperti guru-guru pondok terhadap dasar Islam yang diperjuangkan PAS. Mengambil kira keadaan ini, sudah pasti langkah mengembangkan PAS hendaklah bermula dengan menyebarkan kesedaran Islam secara menyeluruh khususnya kepada umat Islam.


Sementara itu, hubungan pimpinan PAS dengan masyarakat sekitar hendaklah dibina dan dipereratkan demi mengembangkan lagi dakwah PAS terhadap orang awam yang belum menerima PAS.


Kembali kepada sejarah PAS yang memerintah Kelantan dan Terengganu. Menurut penganalisa politik pada masa itu , PAS dapat memenangi pilihan raya 1959 adalah kerana,


PAS dapat mempengaruhi dan memanfaatkan sepenuhnya tokoh-tokoh agama tempatan bagi memujuk pengundi-pengundi sekampung mengundi PAS, dan ….Strategi PAS ialah berkempen dari rumah ke rumah kira-kira tujuh bulan lebih awal dari tarikh pilihan raya.


Melihat kepada faktor tersebut, PAS pada masa kini tetap menggunakan kaedah yang sama di samping beberapa kaedah lain yang diperkenalkan setiap kali menghadapi pilihan raya. Ini kerana kita yakin, memasuki pilihan raya adalah memerlukan sokongan rakyat. Lebih banyak pendekatan yang boleh menarik perhatian , simpati dan sokongan rakyat , maka bertambah ramailah rakyat bersama kita.

4. PAS sebagai komponen Barisan Nasional


Selepas PAS berjaya menguasai Kelantan dan Terengganu, didapati banyak keputusan-keputusan dasar dan strategi PAS dipengaruhi oleh suasana di Kelantan dan Terengganu. Namun begitu , selepas kerajaan PAS Terengganu hilang majoriti dalam Dewan Undangan Negeri pada Oktober 1961 disebabkan beberapa orang ADUN PAS belot, tinggallah PAS Kelantan sebagai kerajaan. Bermula daripada situlah, PAS Kelantan mendapat perhatian serius pimpinan dari segi gerak kerja dan strategi politik .


Keadaan sedemikian kekal sehingga PAS di bawah pimpinan Allahyarham Dato' Mohd Asri Hj Muda menghadapi beberapa masalah dalaman sehingga keputusan pilihan raya 1964 dan 1969 didapati pengaruh PAS mula merosot berbanding dengan pencapaian 1959.


Keadaan politik tanah air pada tahun 1960-an banyak dicetuskan dengan isu perkauman, maka PAS pada waktu itu turut prihatin dengan isu tersebut. Tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969, rusuhan kaum yang menjadi titik hitam negara, melahirkan pendekatan baru politik PAS , yang akhirnya membawa kepada perbincangan UMNO – PAS untuk menyertai Perikatan.


Pada September 1969, Dato' Mohd Asri telah mengadakan persefahaman dengan Tun Abd Razak Timbalan Perdana Menteri dan pada 21 Disember 1972, Kongres Khas PAS meluluskan pembentukan kerajaan campuran PAS-Perikatan. Perisytiharan rasmi dibuat di Pejabat Perdana Menteri pada 28 Disember 1972, akhirnya 1 Januari 1973 rasmilah pembentukan kerajaan campuran PAS-Perikatan di Kelantan. Rintisan kerajaan campuran itulah , membawa PAS menyertai Barisan Nasional pada pilihan raya 1974.


Namun PAS tidak bertahan lama dalam Barisan Nasional, kerana kepimpinan PAS mula tidak sependapat, sementelah pula kepimpinan UMNO Kelantan di bawah Tengku Razaleigh Hamzah sentiasa mencari helah melaga-laga pimpinan PAS sehingga tercetus isu undi tidak percaya terhadap Menteri Besar pada waktu itu, Dato' Hj Muhammad Nasir.


Diikuti dengan rusuhan (penyokong Dato' Muhammad Nasir), kemudian kerajaan PAS Kelantan di MAGERAN pada 8 November 1977. Selepas itu (13 Disember 1977), PAS telah dipecat daripada komponen Barisan Nasional kerana tidak menyokong Rang Undang-undang Darurat yang dibentang di parlimen pada 19 Oktober 1977. PAS telah berpecah lalu tertubuhlah Berjasa dan PAS tewas dalam pilihan raya 1978. Saat itu kembalilah PAS sebagai pembangkang di Kelantan dan di peringkat persekutuan.


5. Masalah dan Tribulasi PAS


Pengalaman PAS pada keseluruhannya bergerak dalam keadaan dilanda masalah dan tribulasi yang berterusan. Masalah bermula tatkala PAS memenangi pilihan raya dan memerintah Kelantan dan Terengganu.


Masalah kepimpinan merupakan pencetus utama kemerosotan pengaruh PAS. Kerajaan PAS Terengganu jatuh lantaran ada pimpinan yang belot dan tidak istiqamah dengan kepentingan parti. Sementara PAS Kelantan dilanda perpecahan lantaran wujud dua kepimpinan dalam satu parti, masing-masing salah menyalah di antara satu sama lain , akibatnya musuh menyelinap dan memecahkan benteng kekuatan PAS Kelantan.


Penyakit sedemikian terus menular, sehingga ada setengah kepimpinan yang tidak bersedia berundur meskipun gaya kepimpinannya telah disangsikan dan tidak mampu membawa dasar parti. Hal ini, jelas berlaku kepada Allahyarham Dato' Mohd Asri, yang kemudiannya terpaksa keluar dari PAS lalu menubuhkan Hamim dan beliau sebagai Presiden. Pada masa itu, PAS menghadapi era kepimpinan ulama' hasil daripada kesedaran ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin yang lain.


Perubahan era kepimpinan itu adalah atas kehendak seluruh ahli PAS yang mahu menterjemahkan kepimpinan PAS sebagai yang berteraskan ulama' demi memulihkan kewibawaan perjuangan Islam dan menanam keyakinan semula rakyat terhadap PAS.


Bertolak daripada perubahaan era kepimpinan tersebut, prestasi dan sikap PAS makin terserlah di dalam negara hatta peringkat antarabangsa. Lebih-lebih lagi dengan ketokohan kepimpinan masa kini, Mursyidul Am Tuan Guru Hj Nik Abdul Aziz, Presiden Tuan Guru Hj Abdul Hadi dan beberapa orang tokoh lagi, ternyata gerakan PAS setanding malah lebih disegani oleh gerakan-gerakan Islam sedunia.


6. PAS dan Angkatan Perpaduan Ummah


Dalam era 1990-an, PAS tetap mampu mengharungi arus politik perdana. Mulai tahun 1990, PAS mampu mencipta prestasi dengan lonjakan berganda; berjaya menguasai semula kuasa politik Kelantan bersama-sama parti-parti Semangat 46, Berjasa dan Hamim melalui wadah Angkatan Perpaduan Ummah. Kekentalan rakyat Kelantan memberi harapan kepada PAS dengan mesej Islam sebagai ad-din mentadbir Kelantan atas nama kerajaan Angkatan Perpaduan Ummah membuktikan PAS tetap subur dalam arus politik tanah air.


Sejarah pilihan raya 21 Oktober 1990 tetap menjadi catatan penting dengan PAS mengamalkan sikap terbuka dan bertoleransi dalam perjuangannya. Sikap ini telah dijelaskan oleh Presiden PAS dalam Muktamar 1989 dan sikap ini tetap diamalkan sekarang.


Meskipun begitu, pengalaman memerintah Kelantan dalam era 90-an adalah lebih mencabar berbanding dengan era 60-an. Pada penggal pertama (1990-95), tidak banyak kerenah politik berlaku dalam PAS dan kerajaan Negeri. Keadaan ini mungkin kerana rakan-rakan dalam Angkatan Perpaduan Ummah tetap akur dengan perpaduan yang dibina sejak tahun 1989.

Dalam tempoh ini, kerajaan negeri banyak diasak oleh kerajaan Pusat dan UMNO dalam segenap penjuru. Perlaksanaan dasar pentadbiran terus berjalan dengan baik. PAS menerusi sokongan rakan-rakan Angkatan Perpaduan Ummah telah berjaya melaksanakan dengan cemerlang cita-cita pembangunan Kelantan atas slogan Membangun Bersama Islam. Banyak unsur dan dasar Islam telah dipraktikkan dalam pelbagai program untuk rakyat seluruh Kelantan.


Namun memasuki penggal kedua (selepas pilihan raya 1995), kerenah mulai timbul dan sengaja ditimbulkan oleh rakan kita daripada Semangat 46. Para pemimpin Semangat 46 mulai mencari peluang bagi menutup kelemahan parti mereka. Mereka telah menuntut hak-hak yang tidak munasabah seperti jumlah lantikan exco dari kuota PAS, jumlah lantikan penghulu dan ahli majlis daerah, mengeluarkan kenyataan sangka buruk terhadap PAS, menimbulkan bibit perpecahan dalam pentadbiran dan mengheret sama istana dalam isu-isu pentadbiran negeri. Semua yang mereka lakukan seolah-olah mereka pembangkang kepada kerajaan yang didokongi mereka sendiri.


Lantaran itu, kerajaan Kelantan dan hubungan PAS dengan Semangat 46 berada dalam kronik. Walau bagaimanapun, kita menyakini perjuangan Islam tetap benar dan PAS sebagai salah satu wadah perjuangan itu pastinya akan terus kukuh dengan cita-cita suci bagi mendaulatkan hukum Allah. Dalam hal ini, kita serahkan kunci penyelesaian kepada kebijaksanaan pimpinnan kita dan sama-sama kita berdoa, insya Allah PAS tetap unggul sebagai parti politik dan gerakan Islam di negara ini.


7. Masa Depan PAS


Firman Allah (Al-Ahzab, ayat 36) bermaksud:


وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمْ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالا مُبِينًا


"Dan tidaklah patut bagi lelaki yang beriman dan tidak (pula) bagi perempuan yang beriman, apabila Allah telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsiapa mendurhakai Allah dan rasulnya, maka sesungguhnyalah dia telah sesat, sesat yang nyata"


Justeru itu, istiqamahlah dalam perjuangan Islam dan yakinlah dengan perjuangan PAS. Sesungguhnya PAS tetap menjunjung perjuangan yang diamanahkan Allah dan disunnahkan oleh Rasulullah saw.


Firman Allah lagi (Fussilat, 41 ayat 30) bermaksud:


إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمْ الْمَلائِكَةُ أَلا تَخَافُوا وَلا تَحْزَنُوا
وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ


"Sesungguhnya orang-orang yang berkata, "Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka, maka malaikat akan turun kepada mereka (dengan mengatakan), "janganlah mereka merasa takut dan janganlah kamu merasa sedih; dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) syurga yang telah dijanjikan Allah kepadamu".


PAS memerlukan ahli dan pemimpin yang istiqamah dan sanggup berjuang dengan bersungguh-sungguh. Yakinlah , Allah pasti akan memberi kemenangan kepada perjuangan islam , sama ada menang di dunia ataupun menang di akhirat (mendapat balasan syurga). Kita yakin masa depan PAS tetap gemilang. Tugas kita hanyalah berkerja keras demi kemenangan Islam.

Monday, February 9, 2009



PROSES PEMBENTUKAN
PERIBADI PEJUANG

Hasil Lenturan Rasulullah saw.

Proses pembentukkan peribadi para pejuang dilentur oleh Rasulullah saw. melalui Amal Islami yang merangkumi 3 kategori.

Amal Jamaei (Harakah Islamiyyah)
Amal Ijtimaei ( Masyarakat )
Amal Fardi ( Individu )

Ø Amal Jamaei.

Sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah saw. membentuk satu kelompok usrah di rumah Arqam bin Abi Arqam sebagai proses pengkaderan, berasaskan :

1. Ukhuwwah Islamiyyah ( Persaudaraan Islam )
2. Tasawwur Amal Islami ( Kefahaman Gerakkerja Islam )
3. Tauziu’l Amal توزيع العمل ( Pengagihan tugas )
4. Bina’ Asy – Syakhsiyyah بناءُ الشخصية (Membentuk Perwatakan/keperibadian)
Jiwa yang soleh Watak kepimpinan Peribadi mujahid ( pejuang )

Pesanan Rasulullah saw. kepada Huzaifah Ibnul Yaman :


تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِيْنَ وَ إِماَمَهُمْ“

Kamu hendaklah beriltizam ( komited ) dengan Jamaah Islam dan pemimpin mereka.”

Riwayat : Bukhari dan Muslim

Ø Amal Ijtimaei.

Aktiviti social dengan membawa konsep :

1. At Ta’awun التعاون ( bertolong bantu dalam perkara baik & takwa )
2. At Tawasho التواصى ( berpesan – pesan dengan kebenaran dan kesabaran )
3. Ad Dakwatu Ilallah ( menyeru kembali kepada Allah swt. )
4. Al Amru bil makruf
5. An Nahyu A’nil mungkar

Berkata benar walau berhadapan dengan pemimpin yang dholim
Tegas dengan prinsip syara’

Ø Amal Fardi

Berpusat kepada agenda taqarrub kepada Allah swt.

1. Qiamulaill & Solat An Nawafil ( Solat sunat )
2. Fikir dan zikir )Al Mathurat dll
3. Tilawatul quran


يَاأَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ قُمْ اللَّيْلَ إِلا قَلِيلا نِصْفَهُ أَوْ انْقُصْ مِنْهُ قَلِيلا
أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلْ الْقُرْآنَ تَرْتِيلا إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلا ثَقِيلا


Wahai orang yang berselimut!. Bangunlah sembahyang Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu, Ataupun lebihkan daripadanya; dan bacalah Al-Quran dengan "Tartil".Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu wahyu (Al-Quran yang mengandungi perintah-perintah) yang berat. -

Muzammil : 1 – 5

Sunday, February 8, 2009



PENGERTIAN TARBIYYAH


Tarbiyah berasal daripada perkataan Arab yang membawa erti penjagaan, pengasuhan dan pendidikan. Tarbiyah Islamiyah pula ialah penjagaan, pengasuhan dan pendidikan berasaskan sumber al-Quran al-Karim dan Sunnah Rasulullah SAW.

Sumber-sumber ini adalah sumber-sumber rabbani. Dengan sumber inilah generasi sahabat dididik oleh Rasulullah SAW sehingga berjaya melahirkan generasi rabbani yang mendapat jolokan dan pujian daripada Allah seperti yang disebutkan di dalam al-Quran al-Karim :


Kamu adalah sebaik-baik ummah yang dikeluarkan untuk manusia. Kamu menyuruh berbuat kebaikan, melarang berbuat kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.”

(Ali ‘Imran: 110)

Peranan Tarbiyah Islamiyah.

Tarbiyah memainkan peranan penting dan berkesan dalam kebangkitan, pembangunan dan kemajuan sesuatu masyarakat. Maju atau mundur sesuatu masyarakat bergantung kepada maju atau mundur tarbiyah masyarakat tersebut. Oleh itu tarbiyah perlu diberi keutamaan dalam perancangan pembangunan sesuatu masyarakat.

Sejarah Rasulullah SAW sendiri menjelaskan bahawa tarbiyah menjadi faktor utama untuk membangunkan manusia yang mampu menyelesaikan sebarang masalah yang timbul.

Titik Tolak Tarbiyah Islamiyah.

Di dalam ‘Tarbiyah ar-Ruhiyah’, Said Hawa menjelaskan bahawa asas dan titik tolak didikan Islam adalah iman. Dr Abdul Karim Zaidan pula di dalam ‘Usul ad-Dakwah’ menghuraikan dengan panjang lebar mengenai peraturan asas pembentukan masyarakat Islam.

Katanya, asas pembentukan masyarakat dalam Islam ialah aqidah Islam yakni tauhid Rububiyatillah dan tauhid Uluhiyatillah. "Setiap manusia dituntut meyakini aqidah ini supaya ia mengetahui hakikat diri dan letak duduknya manusia itu dalam hidup supaya faham mengapa manusia itu dijadikan, memahami hubungan dan pimpinan akal fikiran manusia, tindak lakunya dan segala aktivitinya dihubungkan dengan Allah swt,” tulis beliau.

Sehubungan itu, Muhammad Shadid dalam ‘Manhaj al-Quran fi-tarbiyah’ telah menyingkap kembali sejarah dengan menjelaskan bahawa Rasulullah SAW adalah utusan Allah SWT. Baginda adalah contoh utama dan qudwah hasanah serta pelaksana manhaj al-Quran.

Baginda adalah pendakwah yang amat faham tentang dakwahnya dan murabbi (pendidik) yang dianugerahkan segala sifat sebagai murabbi. Baginda mengajak sahabatnya dan orang ramai beriman kepada Allah, menghubungkan mereka dengan al-Quran dan memberi kefahaman bahawa al-Quran adalah arahan daripada Allah SWT untuk dilaksanakan.

Arahan itu hanya akan diterima oleh hati yang beriman. Oleh itu, menurut Said Hawa, pemusatan perlu diberi kepada proses pendidikan untuk memastikan lahir titik tolak yang betul. Tarbiyah Imaniyah Dalam Semua Aspek. Iman tidak boleh dipisahkan daripada sebarang kegiatan hidup manusia.

Setiap pekerjaan yang dilakukan hendaklah dibina dan didorong oleh iman kepada Allah SWT. Dengan itu, barulah pekerjaan itu dikira sebagai ‘ubudiyah (ibadah) kepada Allah SWT. Menurut Mustafa Masyhur, ibadah yang sahih (betul) lahir daripada aqidah yang baik.

Perkataan ibadah itu mempunyai sifat kesyumulannya dan merangkumi segala urusan hidup, tidak terbatas kepada sembahyang, puasa, zakat dan haji sahaja kerana risalah dan tugas manusia dalam hidup ini ialah beribadah kepada Allah. Hidup seluruhnya ialah ibadah kepada Allah.


Tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada Aku.”

(Al-Zariyat: 56)

Oleh itu setiap muslim mestilah bersungguh-sungguh merealisasikan pengertian ini dengan niat yang betul dalam setiap pekerjaan mereka. Dengan itu, barulah makan minum, ilmu dan amalan, riadah dan perkahwinan menjadi wasilah (jalan) mentaati Allah. Rumah menjadi mihrab (tempat beribadah kepada Allah).

Begitu juga sekolah, kolej, kilang, tempat perniagaan, kebun, ladang, sawah, padang permainan, malah dunia seluruhnya menjadi tempat beribadah kepada Allah SWT. Dengan perkataan lain, segala usaha dan perkataan yang terbit daripada seorang muslim merupakan ibadah kepada Allah.

Dengan itu hubungan sentiasa wujud antara hamba dengan Penciptanya dalam semua aspek kehidupan. Semua urusan dirujuk kepada syariat Allah SWT. Hubungan hati manusia dengan Allah pada setiap masa adalah asas utama bagi melaksanakan tarbiyah Islamiyah dengan berkesan.

Aspek rabbani dalam tarbiyah Islamiyah adalah aspek yang paling penting kerana matlamat pendidikan Islam ialah melahirkan insan mukmin dalam pengertian sebenar iaitu insan yang memiliki iman yang menguasai hati dan fikiran, lahir dalam bentuk amalan dan tindakan, seperti yang disebutkan dalam al-athar: “...Ia sebati dalam jiwa dan dibenarkan dalam bentuk amalan.” Allah berfirman :


Sesungguhnya orang yang beriman ialah orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka di jalan Allah.”


(Al-Hujurat: 15)

Tunggak tarbiyah rabbaniyah ialah hati yang subur, sentiasa berhubung dengan Allah SWT, yakin akan menemui-Nya, mengharapkan rahmat-Nya dan takut akan azab-Nya. Jiwa yang hidup inilah yang menjadi tumpuan Allah swt untuk dicampakkan nur kepadanya.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak melihat pada rupa bentuk kamu tetapi Dia melihat kepada hati dan amalanmu.”

Pada hari di mana tidak berguna harta dan anak pinak kecuali mereka yang balik kepada Allah dengan hati yang (sejahtera).

Tarbiyah Islamiyah berusaha menghidupkan jiwa supaya tidak mati, memakmurkannya supaya tidak binasa dan melembutkannya supaya tidak keras kerana hati yang keras dan akal yang beku merupakan satu kemungkaran yang perlu diminta perlindungan Allah SWT daripadanya. “Adapun Nabi SAW meminta perlindungan daripada Allah SWT daripada ilmu yang tidak bermanfaat dan daripada hati yang tidak khusyu’.”

Hati Yang Soleh.

Baik buruk seseorang itu berpunca daripada hatinya. Tepat seperti yang telah disabdakan oleh Rasulullah SAW dalam hadithnya yang bermaksud: “Ketahuilah di dalam jasad manusia terdapat seketul daging, jika baik ketulan itu maka baiklah seluruh jasadnya, tetapi jika rosak maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah ia adalah hati.”

Oleh itu membaiki dan merawat hati daripada sebarang penyakit perlu diberi keutamaan. Jiwa perlu dibersihkan daripada sebarang syirik dan sifat yang tercela seperti hasad, ‘ujub, takkabur, bakhil, cintakan dunia, menurut hawa nafsu dan sebagainya.

Menurut Ibn Qaiyyim al-Jauzi, hati itu menjadi baik apabila ia mengenali Allah yang menciptanya, nama-Nya, sifat-Nya, perbuatan-Nya dan peraturan-Nya. Hati yang sihat akan mengutamakan keredaan Allah dan mencintai apa yang disukai Allah serta menjauhi segala tegahan dan perkara yang dimurkai-Nya.

Realiti Masyarakat Islam Kini. Adalah satu hakikat yang mudah difahami iaitu manusia hendaklah menjadi muslim dan dididik dengan didikan Islam. Bagaimanapun perkara semudah ini tidak difahami oleh umat Islam hari ini atau kabur bagi mereka. Umat Islam hari ini rata-rata kehilangan sahsiah atau identiti sebagai umat pilihan, hilang kekuatan dan terumbang-ambing menjadi buih, tidak digeruni atau disegani lagi seperti yang disebutkan oleh Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Hampir seluruh umat manusia bersatu menghancurkan kamu seperti orang yang sedang lapar menghadapi hidangan makanan. Mereka bertanya: ‘Apakah kita sedikit pada masa itu, wahai Rasulullah?’ Jawab baginda: ‘Malah kamu banyak, tapi kamu laksana buih air bah.” Dasar Penyelesaian Islam.

Masalah manusia hari ini tidak akan dapat dirungkaikan kecuali kembali kepada Islam. Islam pula tidak dapat memainkan fungsinya melainkan wujud para pendokong (‘amilinnya). Meneliti sejarah Rasulullah SAW, para pendokong dibentuk dan diproses melalui Tarbiyah Islamiyah yang mengikrarkan ‘ubudiyah hanya kepada Allah; ‘ubudiyah yang merangkumi i’tiqad, ibadah dan peraturan yang benar-benar berjalan dalam amalan hidup mereka.

Proses ‘ubudiyah seperti ini akan membersihkan jiwa mereka daripada beriman kepada yang lain dan mengawasi amalan mereka daripada bermatlamatkan yang lain daripada Allah semata-mata. Melalui proses ini sahajalah ummah Islamiyah dapat dibentuk. Ummah ini akan menjadi dasar penyelesaian Islam.

Ummah yang dianggotai oleh mereka yang melalui proses pembentukan yang bertolak daripada kalimah tauhid yang diikrarkan oleh setiap anggotanya iaitu ‘La ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah’. Selagi ikrar ini tidak lahir dalam bentuk amalan individu mahupun masyarakat sebagai natijah proses pembentukan itu, mereka belum layak untuk menganggotai ummah muslimah dalam pengertian sebenar.

Konsep yang tegas dan jelas ini perlu difahami oleh setiap muslim yang telah bertekad untuk memutuskan hubungannya dengan jahiliah dan mengikrarkan ‘ubudiyahnya hanya bagi Allah SWT. Kefahaman yang jelas ini penting supaya amalan hidup setiap muslim adalah benar-benar merupakan ibadah yang diredhai Allah SWT.

Dengan perkataan lain ikrar itu menjadi kaedah atau asas bagi suatu sistem yang lengkap dan praktik. Dengan itu, kehidupan ummah Islamiah benar-benar diasas dan dikawal oleh kaedah ini, bukan kaedah lain atau bersama kaedah lain.

Allah berfiman dalam Surah Yusuf, ayat 40 : “Keputusan hukum itu kepunyaan Allah. Dia memerintahkan supaya jangan tunduk memperhambakan diri melainkan kepada-Nya. Itulah din (agama) yang benar.”

Dalam Surah An-Nisa’, ayat 80 pula Allah berfirman : “Siapa yang mematuhi Rasul maka sesungguhnya ia mematuhi Allah.”

Berdasarkan kepada proses pembentukan dan pembangunan itu, maka langkah pertama ialah membersihkan jiwa anggota daripada ‘ubudiyah kepada yang lain daripada Allah swt sama ada dalam bentuk i’tiqad, ibadah dan syariat.

Ummah yang dianggotai mereka yang sudah bersih hati dan jiwa sahaja yang dapat membangunkan masyarakat Islam.

Ummah yang dibangunkan di atas dasar tauhid tidak dapat diwujudkan kecuali setelah tencapai suatu tingkat kekuatan yang mampu menghadapi cabaran dan tekanan masyarakat jahiliyah. Kekuatan yang dimaksudkan ialah kekuatan aqidah, kekuatan syariah, kekuatan ahklak, kekuatan organisasi, kekuatan ilmu dan pelbagai jenis kekuatan yang diperlukan bagi menentang sistem jahiliyah atau sekurang-kurangnya mampu mempertahankan diri daripada dikuasai jahiliyah